دوشنبه 28 شهریور 1384

انگیزه دوری از گناه

   نوشته شده توسط: علی رضا ولی نژاد    نوع مطلب :پند هایی از نهج البلاغه ،

انگیزه دوری از گناه


لو لم یتو عد الله علی معصیته لکان یجب ان لا یعصی شکراً لنعمه .  ح/290

ترجمه:اگر حتی خداوند ، بندگانش را ، از نافرمانی کردن وگناه ورزیدن نترسانیده بود ، باز هم واجب بود که انسان ، مرتکب هیچ گناهی نشود ، تا به این وسیله ، در برابر نعمتهای او ، سپاسگزاری کرده باشد.

شرح: کسیکه گناه میکند و فرمان خداوند رابه جای نمی آورد ، در حقیقت ، نعمت هایی را که خدا به او داداه است ، تباه میکند.

زیرا چنین کسی ، برای آنکه بتواند گناهی را مرتکب شود ، ناچار باید تمام نیروهائی را که در وجودش هست ، به کار ببرد . در حالی که خداوند ، این نیروها را ، برای گناه و نافرمانی کردن به او نداده است .

دوست عزیزم ، کسی رادر نظر بگیر ، که می خواهد ، بر خلاف فرمان خداوند ، مرتکب گناه شود ، وبطور مثال ، دست به دزدی بزند:

تمام اعضاء بدن آن شخص ، باید وظایف خود را ، با تمام نیرویی که دارند انجام دهد ، تا او توانایی انجام چنین گناهی را داشته باشد .

ششهای او ، باید بطور مرتب هوای ت

تازه را به خود بگیرد ، تا او نفس بکشد وزنده بماند ، قلبش بایدبطور منظم در حال تپیدن باشد ، تا خون به تمام پیکرش برسد و او را زنده نگاه دارد ، چشمهایش باید تونایی دیدن را داشته باشد ، تا او راه خود را ببیند ،  پاهایش باید قادر به حرکت و قدم برداشتن باشند ، تا در مسیری که با چشمهایش میبیند ، پیش برود ، گوشهایش باید توانایی شنیدن را داشته باشند ، تا او صدای نزدیک شدن مردم را تشخیص بدهد و از خطر فرار کند ، دستهایش باید توانایی کار و حرکت داشته باشند ، تا او درها را باز کند و اشیاء را بردارد ، مغزش باید کار خود را انجام دهد ، تا سایر اعضاء بدنش از آن فرمان بگیرند ، و وظایف خود را اجرا کنند.....

و اگر یکی از اعضاء ، یعنی یکی از این نعمتهایی که خداوند به انسان داده است ، کار خود را به درستی نجام ندهد ، شخص کناه کار ، قادر به انجام گناه نخواهد بود .

پس میبینی که گناهکار ، برای آنکه در برابر خداوند ، مرتکب گناه و نافرمانی ، شود، از همان امکانات ونیروهایی استفاده میکند ، که خداوند ، آنها را ، برای انجام کار درست و نیک به او داده است . به این ترتیب ، آیا شخص گناه کار ، با انجام هر کدام از گناهان خود ، ونعمتها ونیروهایی را که از  خداوند دارد ، تباه و حرام نمی کند ؟

البته خداوند ؛ به بندگان خود هشدار داده ، و آنها را از گناه و نافرمانی ، بیمناک کرده است . ولی اگر خداوند چنین بیم و هشداری هم نداده بود ، واگر انسان آسوده خاطر بود که به خاطر گناهانش کیفر و مجازات نخواهد دید ، باز هم حق نداشت نعمتهای خداوند را تباه کند ، یعنی دربرابر نعمتهای دیدن ، شنیدن ، بوئیدن ، حرکت ، تپیدن قلب ، تنفس ششها ، اندیشیدن ، توانایی انجام کارهای گوناگون داشتن ، و هزاران نعمت دیگر ، انسان باید قدر شنا س باشد ، و به شکرانه این نعمتهای بزرگ و با ارزش ، هرگز مرتکب گناه  ونافرمانی خداوند نشود.

                                                                                                               ومن الله التوفیق .

 

 


شنبه 26 شهریور 1384

خواص آیات

   نوشته شده توسط: علی رضا ولی نژاد    نوع مطلب :خواص آیات واذکار ،

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم

فسیکفیکهم الله و هو السمیع العلیم 2/137

پس بزودی باز دارد از تو ایشانرا خداوند و اوست شنوای دانا.

                                                                                                   سوره مبارکه بقره آیه 137

هرکه بعد از نماز صبح پیش از آنکه سخن گوید این آیه مبارکه را هفت مرتبه بخواند خدای تعالی در آن روز جمله مهمات او را کفایت کند و اگر آن را ورد سازد بعد از هر فریضه به هیچ چیز محتاج نگردد و همه مرادات او حاصل گردد به فضل الهی.

بر گرفته از کتاب عالم ربانی محمد تقی بن محمد باقر النجفی الا صل .

ومن الله التوفیق.


                                                                             

 

 

 


پنجشنبه 24 شهریور 1384

از علائم آخر الزمان

   نوشته شده توسط: علی رضا ولی نژاد    نوع مطلب :احادیث و روایات ،

                                     

از علائم آخر الزمان

                                         

از علائم آخر الزمان اینکه: 

1-    مردم از شهوت پیروی کنند .

2-    دلهاشان از ایمان خالی ،

3-    ودینشان را بدنیا میفروشند.

4-    موسیقی رواج ومعمول شود.

5-    می خوارگی رواج شود.

6-    صورتها زیبا و سیرتها زشت .

7-    دولت از اشرار باشد .

8-    مردم بر یکدیگر ستم نمایند .                              

9-    از علما گریزان باشند .

10-    عمر ها کوتاه ،

11-       وبنا ها بلند گردد .

12-    می گساری علنی گردد .

13-      حکومت خرید و فروش می شود .

14-        شنیدن لهو وباطل بمردم سبک ،

15-     وشنیدن ذکر خدا سنگین گردد .

16-     از کفار واهل شر تقلید کنند .

17-       همت مردم شکم وفرجشان .

18-    نماند از اسلام مگر اسمی .

19-     زنها لباس پوشند ولی عریانند .

20-   عبادت نکنند مگر در ماه رمضان .

21-       مقرب می شوند شیادان وحیله گران .

22-  حلال میشمارند ربا و می خوارگی را .

23-   بر ضعفا رحم نکنند .

24-    کوفه از مومنین خالی شود .

25-      شهر قم معدن علم گردد و علم از قم به تمام شهر ها می رسد .

از خدایوند متعال مسئلت میکنیم که ظهور ولی عصر سلام الله علیه را نزدیک فر ماید وچشمهای ما را به جمال مقدسش روشن نماید .

بر گرفته از کتاب الملاحم از فاظل ورع آقا شیخ محمد حسین همدانی طاوئی .

دوستان عزیزم ،  هر کدام از موارد را که توضیح بیشتری می خواهند را در قسمت نظر ها بنویسند تا عبد حقیر توضیح بیشتری بدهم .

 

 

ما هم انتظار فرج داریم                             

                                                                                                             و من الله التوفیق .


                                   

 


شنبه 19 شهریور 1384

تبریک

   نوشته شده توسط: علی رضا ولی نژاد    نوع مطلب :عمومی ،

سالروز میلاد با سعادت امام حسین علیه  السلام وحضرت ابولفضل باب الحوائج وامام سجاد زین العابدین علیه السلام را به محضر آقا امام زمان (عج) وتمامی شیعیان  تبریک عرض میکنم .

امید وارم زیر لطف این بزرگواران موفق وپیروز و سربلند باشید.

ومن الله توفیق.


چهارشنبه 9 شهریور 1384

ایمان چیست؟

   نوشته شده توسط: علی رضا ولی نژاد    نوع مطلب :پند هایی از نهج البلاغه ،

ایمان چیست؟

وسئل عن الامان،فقال:الایمان معرفة بالقلب،و اقرا باللسان،وعمل بالارکان. ح/227

ترجمه:

فرمود

:((ایمان عبارت است از :شناخت قلبی،اعتراف واقرار به زبان،علم با اعضاء و جوارح بدن)).

شرح :

امام علیه السلام ،برای مومن حقیقی ، سه نشانه اصلی و مهم تعین فرموده است،که ما نیز با توجه به آنها می توانیم مومنان حقیقی را بشناسیم .طبق فرموده امام علیه السلام مومن حقیقی کسی است که :

اولا شناخت قلبی داشته باشد .یعنی از صمیم قلب و از ته دل ،وجود خدا را شناخته باشد ،وصمیمانه معتقد باشد که اصول دین اسلام ، یعنی یگانگی خداوند متعال ، نبوت حضرت محمد (ص) ،و فرا رسیدن روز قیامت ،عدل خداوند وجانشینی امامان (ع)بر حق است .

ثانیاً

ثالثاً

بنا براین ، کسی که یکی از این نشانه ها ، یا حتی قسمتی از این نشانه ها را نداشته باشد،نمی تواند خود را مومن حقیقی بداند.

و ظایف اسلامی خود را با اعضاءبدنش انجام دهد ،یعنی وضو ساختن، نماز خواندن، روزه گرفتن، بد نگفتن با زبان، بد نشنیدن با گوش، نگاه حرام نکردن با چشم، و... تمام وظائفی را که خداوند برای اعضاء بدن او تعیین فرموده است، به طور صحیح وکامل به انجام رساند.
به زبان اعتراف کند،یعنی اعتقادات الهی و اسلامی خود را به زبان آورد ،و همواره کلمه ((شهادتین)) را به زبان جاری سازد،و به یگانگی خدا ونبوت حضرت محمد(ص) اقرار کند.
ایمان حقیقی،نشانه هایی دارد ،که هر کس این نشانه ها را در خود داشته باشد، مومن حقیقی است.

ومن الله توفیق .

از امیر المومنین علیه السلام،پرسیدندکه:((ایمان چیست)) ؟


ادامه مطلب

دوشنبه 7 شهریور 1384

تنگدستی وپاکدامنی یا ثروت وزشتکاری

   نوشته شده توسط: علی رضا ولی نژاد    نوع مطلب :پند هایی از نهج البلاغه ،

تنگدستی وپاکدامنی یا ثروت وزشتکاری

((والحرفه مع العفه خیر من الفنی مع الفجور.نامه/31))

ترجمه:

کارگری،همراه با پاکدامنی،بهتر از داشتن ثروتی است که با گناهکاری به دست آمده باشد.

شرح:

بسیاری از ثروتمندان هستند،که به خاطر داشتن مال ودارایی فراوان،ظاهراًهمه گونه وسایل راحت وآسایش را در اختیار دارند.اما در حقیقت،آنها،نه تنها آسوده و راحت نیستند،نه تنها در خوشی وخوشبختی به سر نمی برند،بلکه روزو شب خود را،با رنج واضطراب می گذرانند،وعمرشان در دلهره ونگرانی طی میشود.زیرا بیشتر ثروتمندان،مال ودارایی خود را،از راههای حرام وآلوده به گناه،به دست می آورند.

امام علیه السلام،در جایی دیگر فرموده است:((هر جا ثروتی هنگفت انباشته شده باشد،حتما در کنار آن،حق پایمال شده گروهی از محرومان جامعه،دفن شده است)).

معنی این سخن آن است که:کمتر ممکن است ثروتی پیدا شود که تمامی آن،از راه حلال به دست آمده باشد.بیشتر کسانی که به ثروت هنگفت میرسند،حق مردم محروم و مستضعف را پایمال کرده ومال دیگران را خورده اند یعنی از راههایی مانند دزدی،کم فروشی،گران فروشی،احتکار،یا خوردن مال افرادضعیف،بیوه زنان،یتیمان وامثال آنها،وخیانت کردن

چنین ثروتی ،که از راههای نا پاک ونادرست به دست آمده،آلوده به گناه است وکسی که چنین ثروتی دارد،اگر هم در ظاهر،راحت وآسوده زندگی می کند،در باطن،آرامش وآسایش ندارد و تمام ساعات روز و شبش،در وحشت و اضطراب می گذرد.از یک طرف،ترس از خدا،وحساب و کتاب روز قیامت او را می ترساند وآرامشش را بهم میزند،و از طرف دیگر،دائماً وحشت آن را دارد،که مبادا مردم محروم و ستمدیده ،راز دزدی ومال مردم خوری و خیانت او را بفهمند، و برای گرفتن حق خود ،بر سرش بتازند و حکم عدالت اسلامی را ،درباره اش اجراء کنند.

اما کسی که کار کم در آمدی دارد،ولی با تقوی و پاکدامنی آنرا انجام میدهد،و به خیانت وظلم آلوده نمی شود، دل راحت و فکر آسوده دارد.چنین کسی،چون در آمدش حلال وپاک است ،حقی را پایمال نکرده و مال کسی را نخورده است،کمترین نگرانی ودلهره وحشتی هم ندارد.اگر سفره اش رنگین نیست اما حلال است ،ولی در عوض با وجدان پاک و فکر آسوده بر سر آن می نشیند،و شب که به بستر میرود،دچار کابوسهای وحشت آور نمی شود و راحت و آسوده می خوابد،وسحرگاه ؛آرام وسبکباربیدار می شود ، و خوشبختی واقعی را باتمام وجودش حس میکند.

وبا خیال آرام رو به سوی درگاه خداوند متعال رازونیاز میکند.

بخاطر همین است که امام علیه السلام نیز ، کار کم درآمد،ولی همراه باپاکدامنی را از ثروتی که همراه با گناه باشد،بهتر شمرده اند.

 به افراد ملت ومملکت به مال ودارایی رسیده اند.

ومن الله توفیق.


یکشنبه 6 شهریور 1384

فوائدوفضائل تسمیه بسم الله الرحمن الرحیم

   نوشته شده توسط: علی رضا ولی نژاد    نوع مطلب :خواص آیات واذکار ،

این مطالب برگرفته ازنوشتهای عالم ربانی محمدتقی بن محمدباقرالنجفی الاصل که این مطلب مطابق اهل ذکروعرفان نقل شده این مطلب مطابق قانون وشرعیست وصحیح میباشدناظرین بمقتضای آن عمل نمایند وباالله التوفیق.



ًدر فوائد وفضائل تسمیه (بســم الله الـرحمـن الـرحیـم)
                   (به نام خداوند بخشاینده مهربان)

از حضرت رسول(ص)روایت است که فرمودندکه (بســم الله الـرحمـن الـرحیـم)اسم اعظم است وابن عباس روایت می کندکه آن حضرت فرمودندهر کس بگوید:                                  (بســم الله الـرحمـن الـرحیـم ولاقوه الا بالله العلی العظیم)
بگرداند خداازاوهفتادنوع ازبلا.
وآن حضرت فرمودندکه هرکه یک بار به قصد دل (بســم الله الـرحمـن الـرحیـم)بگویدحق تعالی به هر حرفی چهار هزارنیکی در نامه اعمال اوثبت کندوچهار هزاربدی از نامه عمل اومحونماید.
بعضی از اهل معرفت گفته اند که تسمیه (بســم الله الـرحمـن الـرحیـم)19حرف است وزبانه های دوزخ نیز 19اند ؛پس چون بنده مومن تلفظ به تسمیه نمایدحق تعالی دفع نمایدبر هرحرفی یکی از زبانه های دوزخ را.
وحضرت رسول(ص)فرمودکه بنویسید(بســم الله الـرحمـن الـرحیـم)راودرکتابت آن جهدنمائیدکه نیکو بنویسیدبجهت تعظیم آن کسی چون چنین کند خای تعالی بیامرزدگناهان آن را،ابن مسعودروایت کندکه حضرت رسالت(ص)فرمودندکه من قال (بســم الله الـرحمـن الـرحیـم)مره لم یبق من ذنوبه ذره.
ومن الله توفیق
 


شنبه 5 شهریور 1384

پندهایی از نهج البلاغه

   نوشته شده توسط: علی رضا ولی نژاد    نوع مطلب :پند هایی از نهج البلاغه ،

         فرصت را از دست ندهیم

        اضاعه الفرصه غصه-ح/۱۱۸

ترجمه:ازدست دادن فرصت؛مایع غم واندوه است.

شرح:عمر انسان کوتاه وزودگذر است ؛وفرصتهای زندگی کوتاه تر وزود گذرتر از آن.هر روزی که از عمر انسان میگذرد؛تعدادی از فرصتهای زندگی او نیزبرای همیشه ازدست میرود ونابود می شود.

چون فرصت های زندگی؛دیگر قابل بازگشت نیستند؛باید از هر فرصتی بهترین استفاده را بکنیم.

استفاده کردن از فرصت؛یعنی اینکه هر کاری را در وقت مناسب آن انجام دهیم.

اگر فرصتی که امروز؛برای انجام کاری در اختیار ما است از دست برود؛فردا؛برای آن کار ؛فرصتی نخواهد بود.چون فرصتهای فردا هم ؛مخصوص کارهای دیگری است که هر یک باید در وقت خود انجام شود؛ودیگر نمی توانیم کاری راکه فرصت انجامش امروز بوده؛برای فردا بگذاریم؛در آن صورت؛کارهایی را که باید در فرصتهای فرداانجام شود؛عقب میافتد؛واگر کار به همین شکل پیش برودتمام فرصتهای روزهای آینده ما نیز؛تباه میشوندواز دست میروند.

پس هر کاری را؛باید در فرصت مناسب آن کار انجام شود؛وگرنه ممکن است که دیگر ؛هیچگاه فرصتی برای انجام آن پیدا نشود.

مثلاسنین کودکی ونوجوانی؛فرصت مناسب تحصیل علم وآموختن دانش است.کسی که چنین فرصت مناسبی رااز دست بدهد ؛در سالهای بعد؛گرفتاریهای زندگی ؛اشتغال به کاروتامین معاش؛رسیدگی به امور خانه وهمسر ورزندان؛وده ها مسئولیت دیگر؛به او اجازه وفرصت تحصیل نخواهد داد.

بهمین دلیل است که انسان باید هر فرصتی را که پیش میاید غنیمت بشماردواز آن بهترین استفاده را بکند.وگرنه؛از دست دادن فرصت؛مایع غم واندوهی میشود که به هیچ قیمتی؛قابل جبران نخواهد بود.   ومن الله التوفیق



جمعه 4 شهریور 1384

جمع آوری احادیث وروایات معصومین علیه السلام

   نوشته شده توسط: علی رضا ولی نژاد    نوع مطلب :عمومی ،

به نام خداوند مهربان که این لطف را در حق این بنده حقیرنمودتا بتوانم احادیث وروایات معصومین علیه السلام را جمع آوری کنم

حضرت علی (ع)میفرمایند:

این دنیا گذرگاه میباشد نه قرار گاه

پس توشه آن دنیا را در کوله بار خویش جمع نمایید 


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات